Conflicten; het onverklaarbare conflict

Wat zou je doen als je op een dag alles verliest, je kinderen, je bezittingen, je gezondheid. Wat zou je doen als je vrouw zegt om alles waar je in geloofde op te geven en zelfmoord te plegen? Job maakte het mee.

Context: God is in conflict met Satan

God wordt uitgedaagd door Satan, God neemt de uitdaging aan en stelt zijn reputatie kwetsbaar op naar Satan. Job wordt de inzet van het conflict, zonder dat hij dit weet. Het is een ordinaire weddenschap, waarin de diepste kern, de liefde van God ter discussie staat; Kan een mens zich vrije beweging kiezen om God lief te hebben?

Les;

  • Er zijn zaken waar we geen weet van hebben. God zegt dat we moeten leven met hetgeen ons is geopenbaard. De rest is verborgen en moeten we ook aan Hem overlaten.
  • Probeer daarom niet om via astrologie, waarzeggerij of andere occulte wegen kennis te verkrijgen. Occult betekent: hetgeen verborgen of geheim is.

Job en het conflict

Job zijn bezit wordt stelselmatig afgepakt. Job zondigt niet. Als eerste verdwijnen de offerdieren. Op deze manier probeert satan de weg naar verzoening af te snijden. Job kon geen offers meer brengen. Als laatste hoort hij dat zijn kinderen omgekomen zijn. Job zondigt niet. Hij weet dat alles van God komt en hij geeft het aan God terug.

Les;

  • als er een conflict in je leven komt, zal als eerste de weg naar verzoening worden geblokkeerd.
  • Wees alert en hou deze weg altijd open.

Job in conflict met zichzelf

Job offerde steeds voor zijn kinderen, ze mochten toch eens iets verkeerds hebben gedaan. Hij denkt ook sterk in oorzaak- gevolg, zegen als gevolg van goede daden, straf als gevolg van fouten. Job is bang dat er fouten over het hoofd gezien worden, onbewuste fouten. Vandaar zijn offer. Het lijkt erop dat angst zijn leven op dit punt in de greep heeft.

Als hij ziek wordt, kan hij dit ook niet plaatsen. Hij weet ook niets van de afspraak die God met Satan heeft gemaakt.Hij merkt dat hij gestraft wordt, volgt zijn denkpatroon, maar kan de oorzaak of aanleiding niet ontdekken. Job is de controle compleet kwijt. Zijn kaders werken niet meer en lijken niet meer geldig. Toch is er in het hart van Job een vast weten dat God meer is en hij vertrouwd op God.  Een ding weet ik, dat mijn Losser leeft (Job 19:25)  Hij vervloekt hij de dag dat Hij geboren wordt.

Les;

  •  Wat is er in je hart op het moment dat de veilige en beschermende kaders van je leven niet de bescherming bieden wat je altijd gedacht had?
  • Onderzoek je hart op het moment dat er geen crisis is, zodat je niet verrast wordt door je eigen hart.

Job in conflict met zijn vrouw

Job zijn vrouw kan het allemaal niet meer aanzien. Verscheurd door verdriet van verlies van tien kinderen, plus het hele landgoed, doet haar in de rouw zijn. Zij denkt wrs net als Job in zegen als gevolg van trouw God dienen, en vloek als gevolg van verkeerde daden. Omdat zij ook geen verkeerde daden kan ontdekken die zulke grote gevolgen ‘rechtvaardigen’, voelt zij zich wrs. Afgewezen en onterecht behandeld. Het past niet meer in haar kader van denken over het leven. Zij geeft Job het advies om een einde aan zijn leven te maken, nadat hij God heeft vervloekt. Job 2:9-10 Zijn vrouw zei tegen hem: “Blijf je nog steeds zo gelovig, ondanks alles wat je moet meemaken? Keer God toch de rug toe!Maar hij antwoordde: “Dat is dom gepraat. Verwachten wij alleen maar goede dingen uit de hand van God en nooit tegenslag of moeilijke dingen? Ondanks al deze tegenslagen kwam geen verkeerd woord over Jobs lippen.

Les;

  • Als God niet meer in ons denken past, moeten we op gaan passen dat we geen verkeerde raadgevers worden en geen speelbal van onze gevoelens. Jes 55:9  Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten.
  • Pas op dat je door pijn niet tegenover God komt te staan.
  • Hos 11:9. Want Ik ben God en geen mens, en zijn wegen zijn hoger dan onze wegen.

Job in conflict met zijn vrienden

Job zijn vrienden komen om Job te troosten, als ze Job in zij ellende zien, kunnen zeven dagen geen woord uit hun mond krijgen en zitten ze sprakeloos bij hem.Na deze dagen gaan ze spreken. Zij willen hem helpen. Omdat ze ook denken vanuit het enigste schema; God zegent als je goed doet, God straft als je verkeerd doet, sturen ze erop aan dat Job zijn zonden gaat belijden. Goed bedoeld, maar in deze situatie niet helpend en niet waar. Zij blijven echter volhouden in hun beperkt zicht op de totale werkelijkheid. Job moet volgens hen wel verborgen zonden hebben die hij niet wil erkennen. Job beroept zich in dezelfde trant op God, die hem moet vrijspreken, omdat hij niets verkeerds heeft gedaan.

Les;

  •  Vrienden in onmacht zijn geneigd om te gaan discussiëren, het discussiëren is om over de zaak te praten, maar er wordt niets werkelijks gedaan. De discussie gaat over de oorzaak en lost niets op.
  • In een conflict kan een goed bedoelde steun worden tot een tegenover. Blijf daarom altijd uit het tegenover.
  • Als je in het tegenover zit, kom er dan uit, erken dat je het ook niet precies weet en besluit om naast elkaar te gaan staan en God te smeken om wijsheid.
  • Hij belooft dat Hij dit dan ook gaat geven. Jakobus schrijft hierover in zijn brief.

Job in conflict met God

Job blaast hoog van de toren, roept alsof hij alles weet van God. God weet dat hij geen onrecht heeft gedaan, maar wil hem wel een les leren. Hij wil Job verder  brengen dan hij is. Dit doet hij door de strijd aan te gaan met Job. Hij gaat hem voor het kennisgericht brengen. Job had God min of meer ter verantwoording geroepen. God laat heel duidelijk merken dat Hij niet ter verantwoording te roepen is. God maakt duidelijk dat Hij het is die de mens ter verantwoording roept.

Job beseft dat hij gesproken heeft over hogere dingen dan waar hij zicht op heeft. Hij herroept en doet boete.

Les:

  • We moeten ten alle tijden scherp blijven op de positie die we hebben en ons op de juiste manier blijven verhouden met anderen of met God.
  • Onrecht kan een sterk rechtvaardigheidsgevoel geven, waardoor je uit afwijzing gaat reageren en in de valkuil van hoogmoed stapt.

Job doet verzoening voor zijn vrienden door een offer

Vervolgens gaat God een appeltje schillen met de drie vrienden. Zij hebben niet eerlijk en goed gesproken over Job, zij hebben niet goed gesproken over God, zij hebben niet goed gesproken over de situatie. Door de woorden die ze gesproken hebben, hebben ze onbedoeld een vloek op zich geladen. God zegt dat ze Job moeten vragen om verzoening te doen en voor hen te bidden. Job offert een dier, waardoor hij kon bidden voor zijn vrienden. De uiteindelijke prijs van dit conflict wordt door Jezus betaald.

Les;

  • Een woord heeft kracht
  • Oprechte  en goede bedoelingen kunnen verkeerd uitpakken en zelfs zondig zijn. In dit geval is er verzoening nodig en herroepen van woorden om hier uit te komen.
  • Maak niet de fout om geen verzoening te vragen als je uit oprechte bedoeling hebt gezondigd. Leer ervan dat het hart wel goed is, maar dat de verkeerde daad om een actie vraagt.

Samenvatting.

  •  Je kunt in een conflict terechtkomen wat niet persoonlijk is. Je wordt als persoon dan in een conflict van een ander getrokken en je wordt gaat er deel van uitmaken.
  • Je kunt de inzet in een conflict zijn zonder dat je dit weet.
  • In de geestelijke wereld ben je ook de inzet in en conflict tussen God en satan, beide strijden om je ziel en je bestemming.
  • Hou een mogelijkheid open voor een optie die je niet kent. Job kwam uiteindelijk beter uit de strijd tevoorschijn. Dit was ook buiten hem om, deze zegen had hij niet voorzien, hij is zich ook niet beter gaan gedragen
  • Jobs conclusie is dat relatie het allerbelangrijkst is. Eerst had ik van u horen zeggen, nu heb ik U ontmoet
Dit bericht is geplaatst in Herstel & Genezing met de tags , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.