Hoe bouw je aan een cultuur van geloof?

Geloof is vertrouwen op woorden gesproken uit een belangrijke mond. Geloof start met het horen van een Woord.

Je kunt onderscheid maken tussen het geloof als een geschonken gave en geloof het beoefenen als een levensstijl.

Soms zeggen mensen dat ze niet geloven. Ze bedoelen waarschijnlijk dat ze niet geloven in Jezus en de Vader. Zij geloven wel, maar in iets anders. Dit kan bijvoorbeeld de wetenschap zijn, de evolutie, iets anders of een algemeen niets.

Thomas geloofde de woorden van zijn vrienden niet maar wel zijn gevoel van verdriet en het onbegrip in zijn hoofd. 

Hij kon niet begrijpen dat Jezus was opgestaan uit het graf. 

Wat hij geloofde trok hem in een negatieve spiraal mee naar beneden, zoals een draaikolk alles van de oppervlakte naar beneden trekt wat er in zijn buurt komt.

Een draaikolk trekt alles naar de diepte.

In de praktijk kom ik soms mensen tegen die niet meer durven geloven dat het leven voor hen nog iets goeds heeft. Ik vraag dan of ik een tijdje voor hen mag geloven, zodat ze zich aan mijn geloof vast kunnen houden, tot ze zelf weer kunnen geloven in betere tijden.

Hier kun je het beeld van een windhoos gebruiken. Door wind wordt alles in de buurt van hoos omhoog gezogen/getrokken. Net als rond het ook van de storm.

Alles draait om het oog van de storm naar boven.

Hoe leren we nu geloven? Aan de ene kant is het een gave, maar je moet het ook ontwikkelen.

Dit lijkt wel op een wenteltrap in een oude toren. Je wordt er draaierig van en moe, maar je komt boven de oppervlakte uit en krijgt uitzicht.

Met een wenteltrap kom je boven in een toren uit

Hebreeën 11: 1-3

Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien.

Om hun geloof werden de mensen uit vroeger tijden geprezen.

Door geloof komen we tot het inzicht dat de wereld door het woord van God geordend is, dat dus het zichtbare is ontstaan uit het niet–zichtbare.

HOREN wat zegt God

Om dat te weten te komen is het handig om:

Je bijbel te kennen.

  • Hierin staan de algemene woorden van God voor iedereen, maar ook zijn unieke plan met de mensheid. 
  • een persoonlijke relatie met God hebben
    • Door deze relatie hoor je ook van God zelf (die op vele manieren kan spreken) wat zijn wil voor jou persoonlijk is. Dit zal aansluiten bij zijn unieke plan met de mensheid en zijn algemene woorden in de bijbel.
  • En tijd nemen om te luisteren zodat je verstaat wat Hij duidelijk wil maken.
    • Uitluisteren. Een term bij de Mariniers waarin je de hele opdrachten horen kreeg en niet slechts het begin. Om te slagen moest je luisteren naar alle details van de hele misse.
  • Geloof is vertrouwen op gesproken woorden uit een belangrijke mond. (Zonder deze woorden moet je opletten dat je niet je eigen geloof aan het volgen bent. Je kunt namelijk een groot geloof hebben in jezelf of je eigen overtuiging. De bijbel spreekt over een geloof in een grote God)

OEFENEN in het zetten van stappen in geloof

  • in geloof, van wat je begrepen hebt wat God verteld.
    • Beweging maken in de richting van het gesproken woord, beweging is te sturen, stilstand niet. Denk maar aan de opdracht die Abraham kreeg: Ga op Reis naar het land dat ik je wijzen zal. Dit gebeurde pas onderweg. Abraham is de vader van geloof.
  • Reflecterend met God en met jezelf. 
    • Tijdens het oefenen van de stappen in geloof blijf je afgestemd op God.
    • God kan je bijsturen als de situatie veranderd of als je op de verkeerde weg terechtkomt.
  • In verbinding met anderen, God geeft zelden plannen die voor jou alleen zijn.
    • Wat God doet is goed voor het Koninkrijk, voor anderen gelovigen en ongelovigen en voor jezelf. Als dit niet zo is, lijkt het beter om te checken of je het goed begrepen hebt.
  • Als jij er zelf alleen maar beter van wordt, dan betwijfel ik of de plannen van God zijn.

 FEEST vieren door te God aanbidden en eren, Hem te bedanken.

  • Door te getuigen van zijn daden. 
    • Het vertellen van wat je met God meemaakt en wat je God ziet doen in levens van anderen versterkt geloof, van jezelf en van anderen. 
  • Door Hem daarvoor te danken,
    • Door hem daarvoor te danken geef je een vervolg aan het gebed. Wat je van God gevraagd heb geef je hem weer terug.
  • Door hem aanbidden omdat hij zo geweldig is.
    • En je maakt hem groot om wie hij is. Dat verstevigd de relatie van het kennen en het vertrouwen. Daardoor kan God weer tot je spreken en iets nieuws geven. Deze opdracht kan een beetje moeilijker zijn.
    • Je zegt dat je van hem houdt om wie hij is.
  • Bij een feest horen cadeaus. 
    • Door gaven te geven, offers van dankbaarheid (dus niet om iets te krijgen, maar om hem te danken voor wat hij heeft gedaan en te vertellen hoe blij je bent met wie God is.

Deze cirkel kan steeds weer opnieuw doorlopen worden en geeft en bewerkt een atmosfeer van geloof, van vertrouwen op God. Het geeft handen en voeten aan het geloof, God beweegt daarin en dit versterkt weer het geloof.

De woorden die jij gelooft hebben een effect en gevolg. 

Vantablack haalt meer dan 99% van alle licht weg. Het wordt dan heel donker.

Als je de woorden van God gelooft en volgt, dan geeft het licht in je leven

Als je Gods woorden niet gelooft en zijn aanwijzingen in de wind slaat wordt donker in je leven. 

Als het God gelooft op zijn woord kom je in een cirkel van innerlijke en gezamenlijke groei terecht. We gaan meer en meer op Christus lijken.

We sluiten af met de laatste regels uit de tweede brief van Petrus

2 Petrus 3:17-18 

Geliefde broeders en zusters, u weet van tevoren wat er gaat komen. Wees daarom op uw hoede en laat u niet meeslepen op de dwaalwegen van wettelozen. Laat uw standvastigheid niet varen,

maar groei in de genade en in de kennis van onze Heer en redder Jezus Christus. Hem komt de eer toe, nu en in eeuwigheid. Amen.

Een cultuur van geloof bouwen door stappen in geloof te zetten op grond van een gesproken Woord.

Dit bericht is geplaatst in Artikelen met de tags , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.