Vijfvoudige bediening in de Kerk PDF Print E-mail
Written by Kees Neven   

 

Bedieningen in de kerk
In de kerk zijn verschillende bedieningen.
Dit wordt wel de vijfvoudige bediening genoemd. Je zou ook van vijf soorten mensen kunnen spreken die van door de Heilige Geest zijn geroepen voor een van deze bedieningen.
En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars (Ef 4:11)
Deze bedieningen worden door de Heilige Geest gegeven.
God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. (1 Cor.12:28)
Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil. (1 Cor 12:11)
Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? (1 Cor 12:29)
Hieruit blijkt dat iedereen een van deze bedieningen heeft.
Iedereen heeft iets wat meer in zijn hart leeft dan het andere.
  • Zo is een evangelist altijd gespitst op mogelijkheden om over Jezus te praten, sterker nog, als de mogelijkheden er niet zijn probeert hij ze te creëren.
  • De apostel ziet altijd mogelijkheden om te bouwen, hij heeft altijd plannen in zijn hart. Hij is vooral gefocust op wat er nog niet is, en wat hij in zijn voorstelling ( droom van God) al heeft gezien.
  • De profeet leeft als eerste voor het aangezicht van God, is gefocust op God en wat Hij zegt. Hij wil de wil en de plannen van God kennen, en daarom gebruikt God hem om anderen te sturen en bekend te maken met zijn voorgenomen plannen.
  • De leraar is gefocust op het Woord van God en is ongemerkt aan het uitleggen. Hij leert de algemene principes van God aan anderen en bouwt daardoor anderen op.
  • De herder heeft hart voor de mensen om hem heen, deelt zijn leven met hen en deelt in vreugde en zorgen. Hij zorgt voor hen.
Verschil in aantal en niveau
De bediening hoeft niet per se in een groep te zijn, het kan ook een op een.
· Zo is niet iedereen een evangelist zoals Billy Graham. Door jarenlang met je buurman een goede relatie te ontwikkelen en hem het goede nieuws te brengen is net zo goed evangelistenwerk.
· Een apostel hoeft niet per se een nieuwe kerk te planten, een apostel kan ook zijn als er een nieuwe tak van werk wordt opgestart, bv het bezoekwerk van ouderen in de straat.
· Een profeet hoeft niet een rondreizende dienaar van plaatselijke kerken te zijn, het kan ook zijn dat God eenmalig een boodschap doorgeeft voor zijn huiskring.
· Een leraar hoeft niet een internationale bediening te hebben zoals Derek Prince, het kan ook de zondagschoolleider zijn, die een kind iets uitlegt.
· Een herder hoeft geen voorganger te zijn van een plaatselijke kerk, het kan ook een gelovige zijn die zorgt voor zijn gelovige zieke vriend.
Doel van de vijfvoudige bediening is groei van de Kerk.
Zo worden degenen die God toebehoren toegerust om hem te dienen en het lichaam van Christus op te bouwen.(Ef.4:12)
Iedere bediening heeft een taak om de kerk vitaal te houden en te doen groeien. Vergelijk de Kerk eens met een boom.
  • Een boom heeft ieder jaar een nieuwe jaarring, deze kan dik zijn in een goed jaar met veel groei. Of een dunne in een mager, moeilijk jaar met weinig groei. Als er geen groeiring bijkomt, betekent dit maar een ding: de boom is dood.
  • De Kerk groeit, ieder jaar zal er een toename te zien zijn, het ene jaar kan dit meer zijn als het andere. Als er geen groei zou zijn, zou de kerk dood zijn.
Gelukkig is dit niet mogelijk omdat we een levende Jezus hebben. Het principe mag duidelijk zijn; de Kerk groeit!
Groei zit in aantal en in verdieping.
Zo kunnen gelovigen groeien in hun bediening en meer verantwoording te dragen krijgen in de plaatselijke kerk.
Het kan ook zijn dat ze andere plaatselijke kerken gaan ondersteunen, nadat ze zijn uitgezonden door de plaatselijke kerk.
De bediening van een evangelist zorgt er ook voor dat nieuwe gelovige toegevoegd worden aan de kerk.
De herder zorgt er weer voor dat ze de juiste zorg krijgen, zodat ze persoonlijk (karakter) en in geloof groeien.
De leraar geeft ze onderwijs, zodat ze niet afdwalen, en een stevig bescherming komt rond hun geloof, zodat ze bestand zijn tegen misleiding, afleiding en verleiding.
Vragen:
  1. Wat voor bediening heeft de Heilige Geest aan jou toebedeeld?
  2. Als je dit nog niet ontdekt heb, bid ervoor en kijk daarna eens welk van de vijf dingen je het meest natuurlijk lijkt.
  3. Heb je deze bediening al aanvaard en ben je begonnen al begonnen om de kerk te dienen?